onsdag 10 december 2014

Bild utvärdering

Jag ritade en bild av en iskub i öknen och ritade det så det skulle se ut som den smälte men det gick inte så bra jag tycker personligen att det inte såg så bra ut. Mitt syfte var mest att jag skulle ha ordet hett och visa utan ord att det var varmt. Jag hade aldrig tid att rita en andra bild så det blev bara en men jag hade tankar på att jag skulle rita en där det stod kyligt. Jag tänkte ha båda som teckningar för det är det jag är bäst på.
Jag använde bara färgpennor för att rita bilden. Jag hade lite problem att hitta färgerna jag behövde.

Jag ändrade på texten på iskuben för innan stod det hett men jag ändrade det så det såg ut sim isen smält och runnit in i forman av bokstäverna nedanför istället och för att göra det var jag tvungen att sudda ut rätt så mycket och då blev bilden skit ful och jag ritade om hela bilden istället. Jag tänkte nu börja färglägga och rita till bakgrunden och då ritade jag till en stor sol på himlen och en ihjäl torkad fågel på marken.

Jag blev nöjd med bilden och de andra förstod budskapet men jag hade gärna vilja prova att måla bilden med vattenfärg istället för att rita.
Jag har lärt mig att isbitar smälter i öknen och att det inte blir så jätte fint när man bara ritar med färgpennor och att om man vill ändra något stort i en teckning får man nästan göra om den helt.



måndag 8 december 2014

Slöjd utvärdering

                      Utvärdering
Ide Jag har gjort en bok med ett dolt fack. Jag blev inspirerad och fick hjälp av min kompis Adam som har gjort en egen innan.

Arbetsgång Jag hämtade en bok hemifrån som var rätt så tjock och började limma ihop de första sidorna och lät de stelna. Sedan började jag att limma på sidorna så att limmet skulle rinna igenom sidorna och stelna jag gjorde det några gånger varje lektion i ungefär fyra lektioner i rad för att kunna vara säker på att inget skulle gå sönder.

Jag ritade ut en mall som jag skulle såga igenom och i hörnet skulle jag borra så jag kunde såga igenom med sticksåg genom att ta av bladet på sågen och sen sätta igenom bladet i hålet jag borrade i hörnet.

Efter jag hade sågat var jag tvungen att tömma boken på sidorna jag sågat ut och sedan limmade jag många gånger på insidan för att inget skulle gå sönder så jag lämnade kvar boken i skolan efter att jag limmat den nog för att det skulle stelna innan jag tog hem den.

Material
Jag använde en bok, lim, pensel, borr och sticksåg

Kostnadsberäkning
Bok-78 kr Lim-54 kr Pensel-26 kr Borr-499 kr Sticksåg-399 kr Det kostar sammanlagt 1056 att göra det som jag gjorde.
Resultat Jag är väldigt med hur bocken blev och mitt tips är att men inte ska råka borra igenom hela vägen på boken som jag gjorde.


måndag 17 november 2014

Musik arbete

Beethoven föddes i Bonn i december år 1770. Beethoven fick sina första musikala undervisningar när han var fem år gammal av sin pappa Johann van Beethoven. När han var sju år gammal gjorde han sitt första framträdande och senare blev han undervisad av Christan Neefe. På hans första utrikesresa som han gjorde när han var sjutton träffade han Mozart som då var 31 år. Året efter flyttade han till Wien för att bli undervisad av Joseph Haydns. år 1794 var han tvungen att försörja sig genom att undervisa musik. Tidigt i sin karriär som kompositör satsade Beethoven i första hand på musik med piano. Beethoven hade några brister i sin utbildning förutom i musik delen men ändå klarade han sig fint och tjänade bra med pengar. I 1823 blev han döv och folk trodde ett tag att han inte skulle kunna göra mer musik som med glädje symfonin som blev gjord när han var döv och då satte till i ett stycke kör och solosång vilket var något helt nytt för en symfoni.               
Han gjorde musik under romantiken/nyklassicismen namnet romantiken är i flera definitioner. Det var under 1800-talet och lite efter då uppsteg en ny strömming av idéer och estetik. Romantiken kom som ett uppstop och reaktion på materialismen och förnuftsro. Annorlunda från upplysningen som betonade att vara smart och veta mycket om viktiga saker tyckte man under romantiken att känsla var viktig folk skrev musik om hur dem kände mådde dem illa blev det en sorgsen melodi och om dem var glada så blev det en glad melodi jämfört med upplysningen som man säger var under 1700-talet där man ville veta det viktigaste var vetenskap och förnuft man skulle kunna tänka själv och det blev väldigt mycket funderingar om religion m det fanns en gud eller inte. Och under upplysningen var det mycket Mozarts musik för han levde då och det var mycket med flöjt instrument och under Romantiken var det mycket krig så det var mycket stark musik för att höja soldaters moraler och annat sånt.
Für-Elise är ett av hans mest kända verk men man vet inte vem Elise som piano stycket är döpt efter är. Många tror dock att titeln skulle vara döpt efter en kvinna som hette Therese Malfatti von Rohrenbach zu Dezza som var dotter till en Wiensk handelsman. Beethoven friade till Therse men hon tackade nej och gifte sig med en österrikisg statsman.

När stycket publicerades för första gången år 1859 hade notbladen blivigt ganska slitna. detta i kombination med Beethovens slarviga handstil ledde förmodligen till feltolkning av titeln. 

onsdag 12 november 2014

Tidningsartikel 2.0

                              Familjen bägge hundar dog 

 Sorg på Gunnesbo. Familj miste bägge sina hundar.

Två hundar dog när den ena skulle till veterinären för att avlivas. När den gamla och sjuka hunden Hulken skulle till veterinären för att avlivas och de skulle köra iväg i bilen kom familjens andra pigga och glada hund Zlatan springande ut hur huset och ut på gatan och blev överkörd mitt framför ögonen på familjen. Denna hemska händelse skedde i måndags eftermiddag på Rudeboksvägen på Gunnesbo i Lund. De tre barnen blev jätteledsna och behöver intensiv terapi, stor förtvivlan råder i familjen när de tre barnen nästan på en gång miste bägge sina älskade hundar.


Ola Kristensen

fredag 7 november 2014

kol bit NO-labb

Uppgift:  Vad bildas när fossila bränslen bränns
Hypotes:
Material Kol, E-kolv, brännare, kalkvatten
utförande: Vi tog en E-kolv och hällde kalkvatten i botten och tog en kol bit och brände den med en brännare och tog en slev liknande sak som vi hade kol biten i och la den i E-kolven och lätt den brinna.
Resultat: När kolet brann så  skapade det koldioxid som reagerade med kalkvattnet och gjorde vattnet immigt.

Slutsats: Det gjorde att kalkvattnet reagerade med koldioxiden och gjorde vattnet immigt.

Lab svavel

Uppgift: Vi fick uppgift att hälla svavel i i vatten och hälla i BTB och ta PH-värdet på det.
hypotes: Jag tror att det kommer bli surare på grund av svavel.
Material: Vi använde en e-kolv en bit svavel.
Utförande: Vi fyller E-kolven med vatten och sedan lägger i en bit svavel och sen häller i BTB och tar PH-värdet på det.
Resultat: Det blev surare som jag trodde.

Slutsats: Det blev surare för vatten har ett väldigt neutralt PH-värde och sen när man lägger svavel som är väldigt surt som gjorde att det blev surt.

torsdag 16 oktober 2014

Dem sju frågorna om so

1) Det glada 20-talet det var efter första världskriget och det gick jätte bra för USA i industri och folk hade mycket pengar och det var väldigt lite fattigdom och USA var på topp.
2) Det var dagen när börskrachen startade och ekonomin blev skit kass och det blev jätte lite jobb och väldigt stor fattigdom.
3) Han sänkte deras dyra arme grejor så att dem fick mer pengar att bygga hem och jobb till arbetslösa och hemlösa.
4) Det menades med att dem inte hade självägande jordbruk att det inte var deras eget och att det var statens jordbruk.
5) I femårsplanen fanns mål för produktion på alla områden av näringslivet för dem närmaste fem åren och en industriel utveckling kom igång men det skedde till priset av stora uppoffringar och hårt arbete.
6 )Det var ofta brottslingar och folk som var mot Stalin vid makten och dem hamnade på gulag / arbetsläger där dem ofta fick jobba i gruvor eller fabriker och det var ofta i ett hårt klimat och många dog.

7 )Enligt partiets raslära var historien en kamp mellan något som man kallade den ariska eller europeiska rasen och judarna.