onsdag 20 maj 2015

Bild arbete

Jag har jobbat med en grottmålning så man kan inte ge en given konstnär förutom folket som antagligen bodde i grottan. Man vet inte heller varför man målade de men man har du funderingar på att dem målade för att berätta en historia om när de jagade och det finns ju målningar där hela familjer har sprutat färg runt deras händer och gjort avtryck och man tror att det kan vara familjeporträtt. Man kan tro att det är som de offrat bilden till deras gud som de önskat till om att de skulle få de djuren att äta. Många tror också att det kan vara skolor som de visar barnen hur vissa farliga djur ser ut och vad man ska undvika sig från. Det kan ju också vara som man målade upp en taktik för vilket djur man skulle döda. Man får ju en väldigt mystisk känsla när man ser de för man vet inte vad det menas med dem och man vet inte vilka som gjort det och de kan vara upp till 30.000 år gamla. Just målningen som jag fått visare det en man som blir stångad av en tjur och en annan man som försöker hjälpa honom och sticka honom med ett spjut.

Jag tror att målningen ska vara som ett minne på väggen för han som blev stångad av tjuren för man hade antagligen inte överlevde och jag tror att kroppen är det viktiga i den bilden och den är inte övernaturligt avbildad utan den ser rätt så simpel ut och lite som en barn målning men de målade antagligen med händerna och det är inte så lätt att måla detaljerade bilder med bara händerna. Jag tycker att vissa målningar ser lite dumma ut och vissa är väldigt fina och detaljerade och det varierar från grottmålning till grottmålning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar