torsdag 16 april 2015

Dumpad hattar

Vit hatt: Författaren heter Per Brinkemo. Den gavs ut 2004.

Gul hatt: Boken ger bra inledning och den fångar läsarens uppmärksamhet snabbt. Den är baserat på en verkligen händelse vilket gör boken mer intressant. Man får reda på saker som du inte visste förut som hur dåligt vissa barn har det. Han har skrivit den sanna historien på ett bra sätt. 

Svart hatt: Många ord upprepar sig och vissa scener blev spelades upp flera gånger, författaren skulle kunna välja att inte skriva liknade scener om igen. Att gick hem till kompisar och att pappas slog honom exempelvis. 

Röd hatt: Scenen när hans mamma lämnade honom. Det hade bygds upp så mycket hat om föräldrarna så att man kände nästan precis var han kände att man blivit bedragen och hur skulle någons förälder någonsin skulle göra det. 

Grön hatt: Glad som en fjäril. Känslosam som en sorger/kärleks film. Arg som tjur. Sur som en citron. Ensam som en varg.

Blå hatt: Muslimer (tänker utefter Koranen och Allah) - Kristna. Att han inte får gå ut sent som svenskarna för att han måste stanna hemma och hjälpa till hemmet. Det är mycket att kvinnor och barn ska hjälpa till hemma och männen ska vara ute och arbete och uppfostra barnet. 

Ordkunskap

  1. Någonting som kommer vara fast med han hela hans liv. Han kommer bo hos den familjen hela tiden, inte flytta runt bland familjer. 
  2. Hall för utrikespassagerare, inom flyg. 
  3. Det var inte många möbler, rätt petig och noggrann, sparat på möbler typ.  
  4. Plötsligt, tvärt. 
  5. Känner sig nere, besviken. 
  6. Lite på slump.
  7. Avbrytande - frånvarande - ville inte vara nära honom. 
  8. De som inte tror på religionen i detta fallet. 
  9. Ursprung. 
  10.  Han kände den runt om sig, han är irriterad och skakar av ilska. 
  11.  Man är i hypnos. 

fredag 13 mars 2015

musik


  1. Tinnitus kan bero på att sinnescellerna i innerörat utsatts för kraftiga ljud som ibland kan leda till att sinnescellerna förmåga att registrera ljud försämras tillfälligt och ibland om man blir utsatt för kraftiga ljud vågor ofta kan det leda till permanent hörselskada.
  2. För den som är drabbad kan det låta som ett metalliskt ljud eller brummande, pysande, tjutande och susande ljud.
  3. Man kan även få problem att sova, problem att koncentrera sig och irritationskänslor.
  4. Det kan vara på en konsär eller på en byggplats eller om ett fyrverkeri smäller nära örat.
  5. Man kan få tinnitus om man använder hörlurar ofta.
  6. Jag skulle välja de hörselskydd vi har på träslöjden till båda för att jag har testat de och använt de när ljud blivit högt så jag vet att de funkar.
  7. db står för decibel.

fredag 27 februari 2015

svenska

1. Tycker ni att pappan tar tillräckligt mycket ansvar eller gör han rätt som låter Elias vara ifred när Elias säger att han inte vill ha hans hjälp?
Svar: Nja, vi vet inte riktigt. Det är svårt att säga om han gör rätt eller fel. Han gör kanske rätt med att låta honom vara ifred i början när han ber om det men när han är “deprimerad” under en längre tid (ett par veckor) måste man nästan tvinga den andre att prata så att han kan hjälpa till.
2. Vilka scener minns eleverna (menar ni oss? för vi svarar) där de vuxna sviker Elias?
Svar: Rektorn sviker Elias när han kommer till hennes kontor med mobbarna genom att inte göra något. Pappan sviker Elias när de äter vid maten och hans bror säger att han är kung och att alla är hans slavar. Dels borde inte pappan gå med på detta men när Elias gör vad han gör måste pappa inse att något annat är fel.
3.Varför tror ni att Elias inte vill be om hjälp från vuxenvärlden?
Svar: För att han är en tonåring och det är vanligt att när man är i denna ålder inte känner för att be om hjälp från vuxna. Han kanske skäms och är rädd eller inte tror att att de vuxna kan hjälpa. Han kanske dessutom inte litar på dem.
4. Vad kunde skolan ha gjort annorlunda för att förhindra mobbningen av Elias?
Svar: Det är svårt att stoppa mobbningen, mobbarna hittar ändå en väg. De lättaste skulle vara ifall man hade förhindrat mobbningen och förebygger istället för att fixa.
5. Är det problematiskt att visa ungdomar på film som är kapabla till att vara elaka och bejaka deras mörka sidor?
Svar: Det är bara bra. Man måste visa hur det är och vad konsekvenserna blir. Det är också bra att visa hur det påverkar människor med mobbning och detta är ett sätt att förebygga. Elaka och mörka sidor är en del av livet och vi har alla hör saker som vi inte vill och känt oss kränkta och det kan vara bra med en beskrivning om hur det är och ge hopp.

6. Är det någonsin rätt att hämnas på någon som skadat en? När, i så fall, och varför?
Svar: Hämnd lönar sig aldrig. Man ska försvara sig men det är en stor skillnad mellan hämnd och försvar.

7. Är det rätt av Agnes att droga Elias? Kan det räknas som självförsvar?
Svar: NOPE. Det är inte rätt och räknas inte som självförsvar eftersom han inte är ett hot mot henne längre.  Dock är det fel att han tänkte droga henne också och ännu värre när hon drogar honom.

8. Tycker ni att Elias och hans pappas plan är bra? Är det rätt eller fel av dem att tvinga fram känslor av empati hos mobbarna genom att låtsas begå självmord? Hur kunde de ha agerat annorlunda för göra Elias situation bättre?
Svar: Det var rätt gjort eftersom utan videon hade det gått tillbaka till hur allt var. Videon berättar om hur han faktiskt har det och att det är deras fel. Det kanske stoppar mobbningen mot honom men annars ska man aldrig fejka sitt självmord eftersom det är farligt. Genom att göra denna videon, provocerar han människorna och välkomnar till en debatt om mobbning i Sverige.
9. Vad tror ni var Elias motiv till att låtsas begå självmord?
Svar: För att visa hur det kunde gå, skapa ett exempel och berätta om hans situation. Det är också ett sätt att hämnas då känslan av att ha mördat någon aldrig kommer riktigt vara borta. De får de även att tänka om och inse vad de gjort, det är inte heller en fest.

onsdag 25 februari 2015

nät mobbning och annat

Att spärra sidorna där saker som på ask.fm händer i skolorna är ju ett bra försök men jag tror inte att det kommer hjälpa något vidare för att folk kan använda det på fritiden när de inte är på skolans nätverk längre och det förekommer inte ofta och de flesta sköter sig men när mobbningen förekommer är den ofta väldigt grov. Det finns nästan inget man kan göra åt saken för på överalt på internet så förekommer det att någon blir mobbad men om man blir mobbad ska man kunna göra något åt det själv som att blocka användaren eller inte använda den hemsidan eller som att göra en ny användare på samma hemsida.

I en artikel kommer alltid det viktigaste först som är rubriken och ingressen och där har man med bilder och mellan rubriker.

1.Reta inte upp någon.
  1. Om man ser något som upprör en ska man låta det vara.
  2. Man ska inte vara kaxig bara för att man inte är ansikte mot ansikte.
  3. Säg aldrig sitt riktiga namn eller adress osv.
  4. Om någon vill ha naken bilder ska man ta avstånd kontakta föräldrar kanske även polis och blockera användaren så de inte kan göra det igen.
  5. Om någon lägger upp naken bilder på en som i texten vi läste ska man kontakta polis.
  6. Lägg inte upp personlig information försök att vara lite anonym.
  7. Försök inte att bestämma träff med någon som du knappt känner på internet.




Det är bäst om man informera barnen på internet om vad som är rätt och fel att göra på internet och kanske ha det i skolan så det inte bara var föräldrar som säger vad inte får och vad man får och om man blir utsatt vart man kan få hjälp för då tar barnen det kanske inte lika seriöst som det faktiskt är. Man skulle kunna försöka uppmana föräldrar att informera sina barn om internet mobbning. Men jag förstår att det sker mer på internet för där är man mycket modigare och det finns ingen som vakar och säger till.

onsdag 11 februari 2015


Uppgift 1
Vi hade en amperemeter en spole 600 varv och en stavmagnet och vi skulle koppla spolen till amperemetern och sedan doppa magneten i spolen och då började mätaren på amperemetern röra på sig.

Uppgift 2
Vi använde en spole, järnstav, stavmagnet, amperemeter och vi skulle sätta järnstaven igenom spolen och sedan knöt fast magneten i ett rep och snurrade upp den vid järnstaven i spolen som var kopplad till amperemetern som visade nästan ingenting när vi snurrade magneten vid järnstaven vi tror att det inte funkade så bra för magneterna inte var kraftiga nog.

Uppgift 3


onsdag 10 december 2014

Bild utvärdering

Jag ritade en bild av en iskub i öknen och ritade det så det skulle se ut som den smälte men det gick inte så bra jag tycker personligen att det inte såg så bra ut. Mitt syfte var mest att jag skulle ha ordet hett och visa utan ord att det var varmt. Jag hade aldrig tid att rita en andra bild så det blev bara en men jag hade tankar på att jag skulle rita en där det stod kyligt. Jag tänkte ha båda som teckningar för det är det jag är bäst på.
Jag använde bara färgpennor för att rita bilden. Jag hade lite problem att hitta färgerna jag behövde.

Jag ändrade på texten på iskuben för innan stod det hett men jag ändrade det så det såg ut sim isen smält och runnit in i forman av bokstäverna nedanför istället och för att göra det var jag tvungen att sudda ut rätt så mycket och då blev bilden skit ful och jag ritade om hela bilden istället. Jag tänkte nu börja färglägga och rita till bakgrunden och då ritade jag till en stor sol på himlen och en ihjäl torkad fågel på marken.

Jag blev nöjd med bilden och de andra förstod budskapet men jag hade gärna vilja prova att måla bilden med vattenfärg istället för att rita.
Jag har lärt mig att isbitar smälter i öknen och att det inte blir så jätte fint när man bara ritar med färgpennor och att om man vill ändra något stort i en teckning får man nästan göra om den helt.



måndag 8 december 2014

Slöjd utvärdering

                      Utvärdering
Ide Jag har gjort en bok med ett dolt fack. Jag blev inspirerad och fick hjälp av min kompis Adam som har gjort en egen innan.

Arbetsgång Jag hämtade en bok hemifrån som var rätt så tjock och började limma ihop de första sidorna och lät de stelna. Sedan började jag att limma på sidorna så att limmet skulle rinna igenom sidorna och stelna jag gjorde det några gånger varje lektion i ungefär fyra lektioner i rad för att kunna vara säker på att inget skulle gå sönder.

Jag ritade ut en mall som jag skulle såga igenom och i hörnet skulle jag borra så jag kunde såga igenom med sticksåg genom att ta av bladet på sågen och sen sätta igenom bladet i hålet jag borrade i hörnet.

Efter jag hade sågat var jag tvungen att tömma boken på sidorna jag sågat ut och sedan limmade jag många gånger på insidan för att inget skulle gå sönder så jag lämnade kvar boken i skolan efter att jag limmat den nog för att det skulle stelna innan jag tog hem den.

Material
Jag använde en bok, lim, pensel, borr och sticksåg

Kostnadsberäkning
Bok-78 kr Lim-54 kr Pensel-26 kr Borr-499 kr Sticksåg-399 kr Det kostar sammanlagt 1056 att göra det som jag gjorde.
Resultat Jag är väldigt med hur bocken blev och mitt tips är att men inte ska råka borra igenom hela vägen på boken som jag gjorde.